Sistemul de educație preșcolară AMIKids este organizat pe grupe de vârstă:

  • Program de acomodare
  • Grupa baby (2-3 ani)
  • Grupa mică (3-4 ani)
  • Grupa mijlocie (4-5 ani)
  • Grupa mare (5-6 ani)

Intervalele menționate corespund unei medii statistice a vârstei la care copii însumează o serie de elemente de dezvoltare psihosomatică care permit integrarea în colectivitate și deprinderea de abilități adecvate nevoilor specifice vârstei și particulare copilului.

Programul de acomodare

Așadar, a sosit momentul în care cel mai mic membru al familiei să ia contact cu lumea externă, cu oameni noi, necunoscuți lui până acum.
Simplul fapt că citiți aceste rânduri înseamnă că vă doriți mai mult pentru copilul dumneavoastră.

In egală masură, atât pentru copii, cât și pentru părinți, momentul intrării în colectivitate a copilului poate fi uneori traumatizant din cel puțin trei motive:

  • copilul nu a atins încă nivelul de dezvoltare psihologica în care să caute natural colectivitatea și să fie fascinat de interacțiunea cu alți copii sau
  • părinții nu au pregătit copilul pentru intrarea în colectivitate și implicit separarea temporară de mediul familial prin cultivarea entuziasmului pentru grădiniță și activitățile într-un cerc social sau
  • mediul ales nu ia în calcul șocul tranziției și nu depune eforturi pentru a tempera starea de anxietate inerentă

Recomandarea noastră, pentru a evita posibilele traume și pentru a facilita tranziția de la mediul familial la cel al colectivității, este ca pregătirea să înceapă cu cel puțin câteva săptămâni înainte de începerea efectivă a grădiniței. Pregătirea înseamnă ca dumneavoastră, părinții să vizitați gradinița, să vă luați informațiile necesare, după care să povestiți copilului despre locul în care el va începe să-și petreacă mare parte din zi. Este indicat ca separarea de mediul familial să se facă gradual, pe intervale de timp ce cresc și în contexte în care atenția micuțului rămâne necondiționat focusată spre alți copii și educatoare. Scopul urmărit este ca toleranța copilului în contexte străine sa fie dezvoltată până la punctul în care conștientizând absența părintelui sau a chipului familiar, să poată reveni la activitatea/ jocul de care era captivat anterior.

Pentru a veni în sprijinul acomodarii copilului în colectivitate, AMIKids propune părinților, pe un orar agreat de comun acord, într-un interval cuprins între 20 și 60 minute zilnic, de două – trei ori pe săptămâna, un program de vizite de acomodare împreună cu copilul, cu cel puțin două săptămâni înainte de începerea grădiniței. Vizitele de acomodare sunt fără costuri.

Grupa baby (2-3 ani)

Obiective educaționale: Viziunea AMIKids pentru grupa de vârstă 2-3 ani urmărește deprinderea abilităților de conviețuire în colectivitate, autocunoașterea, învățarea prin joc și prin imitație. Așadar, rolul educatorului este mai curând focusat pe: (i) dirijarea jocului în scop educațional și coordonarea/supravegherea în cadrul activităților comune cu copii din grupele mai mari; (ii) sprijinul copilului (și al familiei) în vederea acumulării deprinderilor de trai în colectivitate și a independenței funcționale.

Indicatori psiho-somatici: Pentru a fi considerat psiho-somatic apt pentru o participare eficientă la grupa baby, copilul trebuie să poată îndeplini cel puțin parțial indicatorii următori:

  • recunoaște cuvinte și instrucțiuni
  • poate să comunice nevoi (verbal sau non-verbal)
  • distinge persoane, obiecte și părți ale corpului
  • reacționează la stimuli și interacționează cu obiecte și persoane
  • poate să stea în șezut, își menține echilibrul în picioare, poate face pași (chiar și ajutat)
  • este familiar cu olița (chiar dacă încă mai poarta scutece absorbante)
  • poate să se concentreze pe o activitate la alegere o perioadă de cel puțin 10 minute
  • își exprimă preferințe cu privire la alimentație și poate să manevreze tacâmuri (chiar dacă nu mănâncă singur)

Acești indicatori sunt orientativi și nu reprezintă criterii de admitere la grădiniță.

Grupa mică (3-4 ani)

Obiective educaționale: Viziunea AMIKids pentru grupa de vârstă 3-4 ani urmărește să păstreze activitatea de joc, care rămâne partea dominantă a acestei etape de dezvoltare, doar ca aceasta este corelată din ce în ce mai mult cu sarcini de natură instructiv-educativă, cu elemente ale muncii și creaţiei. Toate acestea favorizează complicarea şi diferenţierea treptată a proceselor cognitiv-oeraţionale ale preşcolarului, schimbarea atitudinii faţă de mediul înconjurător, extinderea relaţiilor cu cei din jur. Așadar, rolul educatorului rămâne focusat pe: (i) dirijarea jocului în scop educațional și coordonarea/supravegherea în cadrul activităților comune cu copii din grupele mai mari; (ii) sprijinul copilului (și al familiei) în vederea acumulării deprinderilor de trai în colectivitate și a independenței funcționale.

Indicatori psiho-somatici: Pentru a fi considerat psiho-somatic apt pentru o participare eficientă la grupa mică, copilul trebuie să poată îndeplini cel puțin parțial indicatorii următori:

  • mănâncă singur
  • începe să se dezbrace singur
  • vocabularul are 500-600 de cuvinte
  • vorbește clar, corect, formează fraze lungi, povestește, recită poezii scurte
  • primește și execută mici însărcinări
  • spune “bună ziua” și “mulțumesc”
  • joacă jocuri colective
  • domină dorința de a cunoaște, pune întrebări din ce în ce mai numeroase
  • are o capacitate crescută de a imita

Acești indicatori sunt orientativi și nu reprezintă criterii de admitere la grădiniță.